Fokus Film 2018

filmy, diskuze, workshopy, koncerty (27. 9. - 30. 9. 2018 SEMILY)

Středa

Bio Ráj | festivalová předprojekce

19:00
Režie: Giuseppe Tornatore
Místo: Kinosál
Délka: min

Itálie, Francie | 1988 | 155 min.

Oscarový snímek Bio Ráj italského režiséra Giuseppe Tornatoreho

Úspěšný filmový režisér si při zprávě o smrti starého vesnického promítače Alfreda vzpomíná na své dětství. Na pozadí poválečné bídy se rozvíjí vztah mezi malým Totem, neodbytně přitahovaným tmavým sálem kina a promítací kabinou (s hučícími praskajícími stroji, paprsky světla rozptýlenými v prachu, převíječkami a prázdnými cívkami rozvěšenými po zdech), ve které kraluje Alfred, zastupujíci mu autoritu otce, nezvěstného od války. Dospívající Toto se Alfredem nechá přemluvit k odchodu z vesnice, aby rozvinul svůj talent. Když se po letech vrací na pohřeb, stařičké kino je právě bouráno a dojatý Toto si promítá film, sestavený ze scén polibků, které musel Alfred na příkaz místního farářa vystřihovat, aby je teď odkázal svému příteli a žákovi.

Vstupné 80 Kč, pro akreditované zdarma

Čtvrtek

Božský

14:30
Režie: Paolo Sorrentino
Místo: Kinosál
Délka: 118 min. min

Itálie, Francie | 2008 | 118 min.

Režisér Paolo Sorrentino natočil portrét výjimečného muže, který stál čtyřicet let v čele Itálie - Giulia Andreottiho. Andreotti byl v poválečném období sedmkrát italským premiérem a v mezidobí aktivním členem (většinou ministrem) křesťanskodemokratických vlád. Film stylizovaným, kvazi-dokumentárním a výtvarně vytříbeným jazykem popisuje obrovskou moc, která se postupně koncentrovala v Andreottiho rukou. Odehrává se v roce 1991, kdy se Andreotti stal doživotním členem italského parlamentu, takzvaným „senatore a vita". V tomtéž roce začíná v Palermu největší moderní proces s mafií a provázanost Cosa Nostry a bývalého premiéra je čím dál zřetelnější.

Herec Toni Servillo v hlavní roli si dokonale osvojil Andreottiho studenokrevný plazí výraz, za nímž se schovají všechny emoce. Suverénně natočený snímek svým originálním výtvarným pojetím, přesvědčivým soundtrackem a dokonalým ztvárněním hlavní postavy získal cenu poroty na festivalu v Cannes v roce 2008 a řadu dalších ocenění.

Plíživá kontrarevoluce v Semilech 1968

17:00
Režie: Jan Chleboun
Místo: Kinosál
Délka: min

Filmy, beseda, křest | 160 min.

Komponovaný podvečer připomínající události, které před padesáti lety díky článkům Ludvíka Vaculíka proslavily Semily. Připraveno ve spolupráci s Muzeem a Pojizerskou galerií Semily, p.o. v návaznosti na stejnojmennou výstavu, která v muzejních prostorách probíhá symbolicky od 21. srpna.

Podvečer bude patřit projekci dvou unikátních snímků, z nichž jeden byl po léta skrytý v televizním archivu a druhý byl v produkci Muzea a Pojizerské galerie Semily, p.o. za podpory Ministerstva kultury ČR nově vytvořen. Normalizační propagandistický dokument režiséra Miroslava Hladkého, natočený v roce 1970, měl za cíl neutralizovat vliv semilských událostí a skandalizovat jejich aktéry. Při jeho zhlédnutí může divák s padesátiletým odstupem zažívat jemné pousmání kombinované s mrazením v zádech, zároveň jsou zde dobře pozorovatelné různé propagandistické techniky.

Jako jakýsi protijed na tento film byl v letošním roce vytvořen druhý dokument režiséra Jana Chlebouna, který využívá především rozhovorů s pamětníky. Ti zde vypovídají například o své činnosti v semilském Klubu mladých, průjezdu sovětských vojsk, vysílání Legálního rozhlasu Jizera a dramatické oslavě dne Rudé armády v únoru 1969.

V rámci komponovaného večera bude následovat beseda s tvůrci filmu a pamětníky událostí, svou účast přislíbil například Karel Hádek, nejvýraznější tvář Semilského jara a iniciátor Klubu mladých.

Večer uzavře křest knihy Plíživá kontrarevoluce v Semilech 1968, která vychází v ediční řadě semilského muzea pod názvem Paměť Semilska. Autoři knihy PhDr. Tomáš Chvátal, PhD a PhDr. Ivo Navrátil v ní podrobně mapují průběh semilského dění, jako pramen byly využity i vyšetřovací spisy z Archivu bezpečnostních složek a signální svazky StB.

Večer je zároveň pozvánkou k návštěvě výstavy, která v semilském muzeu probíhá do 25. 11. 2018. K vidění zde je například unikátní kolekce fotografií ze srpnových dní, cyklostyl na tištění letáků, vysílačka stejného typu, jakou používal semilský Legální rozhlas, tehdejší policejní uniformy a mnoho dalšího.

Vstup zdarma

Tady to musí být

20:00
Režie: Paolo Sorrentino
Místo: Kinosál
Délka: 113 min. min

Itálie, Francie, Irsko | 2011 | 113 min.

Sorrentinův snímek Tady to musí být přináší netradiční, vizuálně atraktivní road-movie drama o hledání vlastní identity a usmíření se se svou minulostí i se sebou samým.

Vysloužilá rocková hvězda Cheyenne se vydává z Dublinu do New Yorku navštívit umírajícího otce, kterého třicet let neviděl. V New Yorku se dozvídá o útrapách svého otce a rodiny v polské Osvětimi během druhé světové války, zejména z rukou bývalého důstojníka SS Aloise Müllera. Doposud znuděný a otrávený Cheyenne se rozhodne najít tohoto bývalého nacistu a válečného zločince, aby pomstil nepravosti spáchané na jeho otci. Na cestě napříč USA Cheyenne potkává různé lidi, kteří mu pomáhají smířit se s otcovou smrtí i se svým vlastním životem. Cesta za pomstou se pro Cheyenna mění na cestu vykoupení z jeho vlastní minulosti.


Svatý Václav s živou hudbou

20:30
Režie: Jan Stanislav Kolár
Místo: Kulturní centrum
Délka: min

Zvláštní uvedení: Němý film s živou hudbou

Československo, 1929 | 104 min

Němý film Svatý Václav se Zdeňkem Štěpánkem v hlavní roli, který natočil režisér Jan Stanislav Kolár jako součást oslav svatováclavského milénia v roce 1929, představuje zajímavý historický doklad tehdejšího vnímání postavy sv. Václava, ale také pozoruhodný předěl ve vývoji filmového umění. Šlo o první historický velkofilm a také o nejdražší film své doby.

Raritu české kinematografie uvedeme s živým hudebním doprovodem klavírního virtuóza a hudebního skladatele Daniela Philippa Stotze.

Daniel Phillipp Stotz

Narozen roku 1960 ve Švýcarsku. Začal hrát na klavír v 6 letech. Už od začátku tvořil vlastní skladby a improvizoval. Od roku 1983 studoval hudbu v rakouském Grazu a klasiku a jazz ve Vídni. V roce 1987 absolvoval mistrovský kurz s prof. Rudolfem Kehrerem. Od r. 1999 žije v Čechách, kde je ženat. Dosud složil více než 2 000 kompozic. V r. 2010 komponoval klavírní koncert c-moll "Kovář" s velkým orchestrem. V r. 2011 komponoval pro Japonsko "Good wishes for Japan". Tuto skladbu hrála Aki Kawazoe v Německu a Japonsku. Známé jsou také jeho nahrávky Bach a Händel Modulár.

www.danielphilippstotz.info


Pátek

Křtiny

10:00
Režie: Marcin Wrona
Místo: Kinosál
Délka: min

Polsko, 2010 | 85 min.

„Drsný, avšak velmi lidský příběh současného varšavského podsvětí, kde vládne zákon ulice a nejsilnějšího gangu.”

Druhý celovečerní hraný film polského režiséra Marcina Wrona vypráví příběh dvou někdejších přátel, kteří toužili dostat se z malého města do velkého světa a kteří se po letech setkávají. Michalovi se podařilo splnit si dětský sen - žije v luxusním bytě ve Varšavě, podniká, má krásnou ženu a novorozeného syna. A kmotrem má být právě jeho starý kamarád Janek, který přichází do Varšavy z války. Toto je však pouze začátek Michalova plánu. Michala totiž pronásleduje jeho vlastní zločinecká minulost a členové jeho bývalého gangu, které před lety udal policii, mu vyhrožují smrtí. V obavách z budoucnosti Michal Janka žádá, aby se ujal jeho rodiny, což Janka dožene k činům, jejichž důsledky už neodvrátí.

Film získal Cenu Orla, udělovanou Polskou filmovou akademií, v kategorii nejlepší herec ve vedlejší roli (Adam Woronowicz za ztvárnění postavy Grubyho) na Polských národních filmových cenách (Polskie Nagrody Filmowe). Je také vítězem Grand Prix na Mezinárodním filmovém festivalu Praha – Febiofest 2011.

Démanty noci

13:00
Režie: Jan Němec
Místo: Kinosál
Délka: 64 min. min

Československo | 1964 | 64 min.

Obraz útěku dvou českých mladíků z transportu smrti je dynamizovaný a významově prohlubovaný vkomponováním asociativních retrospektiv zážitků a představ jednoho z nich. V opakovaných projekcích jeho snů, obav a tužeb vše lidské pomalu ustupuje živočišnému, úměrně s rostoucím tlakem ohrožení. Naturalisticky živě zhmotněná situace utečenců - jejich hlad, únava, úzkost, nutkání sebezáchovného pudu - to vše naznačuje pokus o záchranu za jakoukoliv cenu. Dvojice se stává štvanou zvěří, jíž loví senilní starci sudetské vesnice, zobrazující vládu bezmocných.

Film ztvárňuje proud vědomí, transponující vnitřní vidění do strohé a originálně sevřené podoby, odkrývající hloubku úzkosti, šílené opuštěnosti, poníženého člověčenství, nemožnosti s někým se dorozumět a trápení se člověka jako odcizeného elementu v nepřátelském světě. Leitmotivem je touha po bezpečí, prezentovaná jako touha po domově. Němcův celovečerní debut patří k absolutní špičce české kinematografie. Zároveň navazuje na jeho krátký absolventský film Sousto, a to především zásluhou kamery, obdivuhodně se pohybující a kreslící smutek a bezútěšnost lesa.

Martin Kos | přednáška

14:30
Režie: Svatý Václav: konec (kari)éry
Místo: Čítárna
Délka: min

V tradičním narativu dějin české kinematografie Svatý Václav zaujímá pozici velikášského projektu zpackaného skupinou nezkušených filmařů za štědré účastí státu. Přednáška se pokusí tento zjednodušený pohled problematizovat prostřednictvím zasazení snímku a účastníků projektu do obecnějších rámců fungování kinematografie, rozdílných představ o roli historického velkofilmu, vyjednávání mezi aktéry a otázek státních zásahů do stále ještě mladého a právně neukotveného zábavního průmyslu. Na konkrétnější rovině se pak zaměří na pozici režiséra Jana S. Kolára a narativní i stylistické postupy uplatněné v závěrečném počinu němého filmu na našem území.

Odborný dohled nad výkladem snu

14:30
Režie: + debata s tvůrci | Pavel Göbl | Jan Gogola
Místo: Kinosál
Délka: min

Česko | 2018 | 79 min.

Nový český Deathern

Jak blízko k sobě může mít kolektivní sen a kolektivní vina? A jak daleko je od kolektivní viny ke kolektivnímu trestu? Zdánlivě nenápadný příběh s dialogy o kvantové mechanice – z úst, která jí nerozumí. Dětinský pokus s kouzelným čajem – pro přivolání snu, který má přinést odpuštění. Teprve se smrtí na jazyku přichází ten pravý nadhled a vtip.

Po projekci bude následovat debata s tvůrci filmu.

V pátek se zároveň můžete těšit na koncert kapely Byl Pes, která k filmu nahrála hudbu.

Tvář

17:00
Režie: Małgorzata Szumowska
Místo: Kinosál
Délka: 91 min. min

Polsko | 2018 | 91 min.

Jacek miluje heavy metal, svou dívku a svého psa. Rodina i rodné maloměsto ho vnímají jako zábavného podivína. Pracuje na staveništi, na kterém má vyrůst nejvyšší socha Ježíše na světě. Když ho nečekaně zmrzačí tragická nehoda, obrátí se na něj pozornost celé země - stane se totiž prvním občanem Polska, který podstoupí transplantaci obličeje. Začnou ho oslavovat jako národního hrdinu a mučedníka, ale v zrcadle se nepoznává. A Ježíšova socha roste a roste...

Snímek, který je tvrdou kritikou katolické církve, polského maloměšťáctví i světa konzumu, získal Velkou cenu poroty na letošním Berlinale.

Poslední rodina

21:30
Režie: Jan P. Matuszyński
Místo: Kinosál
Délka: min

Polsko | 2016 | 124 min

Malíř Zdzisław Beksiński tráví své dny mezi čtyřmi zdmi varšavského bytu, obklopen pouze svou rodinou. Navzdory socialistické šedi okolního prostředí je jeho vnitřní svět plný surreálních vizí, barev, vášně a perverzních fantazií. Píše se rok 1977 a život rodiny se točí kolem syna, neurotického Tomka, který se právě odstěhoval do protějšího domu. Neustálý boj s vnitřními démony mu znemožňuje normálně žít, noří se však do světa hudby a filmů a navzdory svému handicapu se stává průkopníkem západní popkultury v Polsku. Strhující filmovou kroniku podle neuvěřitelného skutečného příběhu prokleté rodiny slavného polského malíře natočil jako svůj režijní debut Jan P. Matuszyński. Do české distribuce jej vybrala stovka filmových fanoušků v rámci projektu Scope100.

Film Poslední rodina pro vás do kin vybrala stovka filmových nadšenců v rámci projektu Scope100. Proč? „Úchvatné ztvárnění tragického osudu jedné rodiny. Těžko uvěřit, že jde o debut. Filmu nemám co vytknout, vše tam dokonale funguje.“ (Amira Shehatová) „Film, který má přesah a nabízí možnost snadno se identifikovat. Poselství, které přetrvá i dnes a zvlášť u nás.“ (Adéla Mrázová) „Poslední rodinu chápu jako zjevení, letos srovnatelné pouze s Tonim Erdmannem.“ (Ivo Michalík) „Okouzlující kombinace biografie umělce a rodinného dramatu, vlastně to byl jeden z nejoriginálnějších biografických filmů, které jsem kdy viděl.“ (Jindřich Volák)

Sobota

Velká nádhera

10:00
Režie: Paolo Sorrentino
Místo: Kinosál
Délka: 141 min. min

Itálie, Francie | 2013 | 141 min.

Po obrazově i hudebně atraktivní road-movie Tady to musí být sahá Sorrentino po osvědčených prostředcích svého jedinečného filmového stylu a opět přináší vizuálně podmanivé komediální drama o hledání smyslu vlastní existence a smíření se s věčně plynoucím časem a stárnoucím tělem.

Příběh stárnoucího spisovatele a novináře Jepa zasazuje Sorrentino do prostředí "třpytivé" vysoké smetánky podmanivého Říma a po vzoru filmových velikánů Federica Felliniho a Michelangela Antonioniho podává kritiku současné společnosti, žijící v povrchnosti, přetvářce a zaslepenosti. Zoufalý Babylon zbohatlíků, politiků, zločinců, filmových hvězd, umělců, intelektuálů, ale i komplikovaných i nestálých vztahů ožívá v starověkých budovách a gigantických vilách Říma a sledujeme ho očima rozčarovaného Jepa, věčně se utápějícího v poháru gin tonicu a ve víru nekonečných party. A nad tím vším stojí Řím jako krásná, avšak mrtvá diva.

Nic jako dřív

14:00
Režie: Lukáš Kokeš, Klára Tasovská
Místo: Kinosál
Délka: 92 min. min

Česko | 2017 | 92 min.

Snímek tvůrčího tandemu Kláry Tasovské a Lukáše Kokeše, kteří v současnosti patří mezi nejprogresivnější české filmaře a jejich filmy se těší velkému ohlasu i na zahraničních festivalech.

Film Nic jako dřív zachycuje Tea, Renatu, Aničku a Nikolu v situacích, kdy jejich středoškolskou bezstarostnost pomalu střídá úzkost z blížícího se vykročení do světa dospělých. Každý sám čelí důležité životní výzvě, na jejímž konci už nic nebude jako dřív. A nejde přitom jen o maturitu. Kdo z nich tváří v tvář nové zodpovědnosti obstojí, kdo z nich skutečně dospěje? Kamera je s postavami většinu času téměř srostlá a zblízka vtahuje diváka dovnitř do světa jednotlivých hrdinů. Dynamická střihová skladba podtrhuje roztěkanost a nesoustředěnost mladé generace.

Snímek měl světovou premiéru na prestižním festivalu dokumentárních filmů IDFA v holandském Amsterdamu a nabízí kinematograficky podmanivý pohled do života teenagerů, kteří musí dospět dřív, než by sami chtěli.

Něco z Alenky

16:00
Režie: Jan Švankmajer
Místo: Kinosál
Délka: min

Československo, Švýcarsko, Velká Británie, Západní Německo | 1988 | 86 min.

Švankmajerův film Něco z Alenky je poctou nezměrné Carrollově představivosti, ale současně i záminkou k rozvinutí o nic menší představivosti vlastní. Je autorovou vzpomínkou na dětství, a zároveň pokusem evokovat prožitek dětství i v divácích. Infantilní vnímání světa totiž surrealisté vždy stavěli na roveň básnické intuici či myšlení příslušníků domorodých kultur. Všechny tyto formy lidské mentality jsou vzdáleny otěžím logického a pojmového chápání reality, v němž není místo pro obraznost, která je tolik potřebným prostředkem proti okorání lidského ducha. Jestliže postavě Alenky vyhradil režisér pro její hry prostor dětského pokoje, prostorem, který ve filmu vyhradil své představivosti, je sen. Čili fenomén, na němž se surrealisté rozhodli dokázat, že realita, jež člověka obklopuje, je jen fragmentem jeho života, který do plnohodnotného celku – surreality – doplňují neprobádané oblasti nevědomí. Něco z Alenky demonstruje propojení reality a snu velmi výmluvně. Když se dívka na konci filmu probudí, uvědomujeme si, že celé dobrodružství se odehrálo během jejího spánku. Až na jednu drobnost: terárium je opravdu rozbité a králík je opravdu pryč – sen se stává skutečností a skutečnost snem. André Breton, zakladatel surrealismu, definoval tento stav vzájemného prolnutí pojmem „spojité nádoby“.

Všechno bude + debata s tvůrci

18:30
Režie: Olmo Omerzu | Petr Pýcha
Místo: Kinosál
Délka: min

Hosté: Olmo Omerzu | Petr Pýcha | Tomáš Mrvík | Jan František Uher

Česko, Slovinsko, Polsko, Slovensko | 2018 | 85 min.

Typický outsider čtrnáctiletý Mára (Tomáš Mrvík) a jeho kamarád dvanáctiletý Heduš (Jan František Uher) podniknou cestu za svobodou. Mára ukradne auto a svými průšvihy ohromí i mladou stopařku (Eliška Křenková). Všichni jsou na útěku, na dobrodružné cestě, užívají si náhlou svobodu, kterou už možná nikdy nezažijí. Až do okamžiku, kdy Máru chytne policie. Vyslýchá ho policistka (Lenka Vlasáková) s policistou (Martin Pechlát) a my spolu s nimi váháme, co je realita a co smyšlený chlapecký svět, někdy je těžké rozlišit pravou skutečnost od té vyfantazírované…

Za film Všechno bude získal Olmo Omerzu cenu za nejlepší režii v hlavní soutěži letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Vedle tohoto ocenění získal tento snímek také nestatutární Zvláštní uznání ekumenické poroty.

Po projekci bude následovat debata s tvůrci filmu.

Neděle

Mládí

10:00
Režie: Paolo Sorrentino
Místo: Kinosál
Délka: 124 min. min

Itálie, Francie | 2015 | 124 min.

V luxusním lázeňském hotelu ve švýcarských Alpách se každý rok setkávají staří přátelé Fred Ballinger (Michael Caine) a Mick Boyle (Harvey Keitel). Letos se zde Fred léčí pod dozorem své dcery (Rachel Weisz) a mezi léčebnými kúrami s Mickem vzpomínají na své pestré životy hudebního skladatele a filmového režiséra a se suchým humorem komentují své chátrající tělesné schránky. Kypící život kolem nich a ostatní excentričtí hosté - jihoamerická fotbalová legenda, mladý herec z Kalifornie (Paul Dano) nebo současná Miss Universe - jim poskytují bohaté podněty k úvahám o mládí, kráse, kreativitě, zkrátka o všem, co zahání myšlenky na blízký konec.

Domestik

13:00
Režie: Adam Sedlák
Místo: Kinosál
Délka: min

Česko, Slovensko | 2018 | 117 min.

Roman je vrcholový cyklista, který se zotavuje ze zranění pomocí náročného cvičení a přísné životosprávy. Aby zlepšil svůj výkon, spí dokonce v kyslíkovém stanu, který si nechal postavit v ložnici. To ale těžce nese jeho žena Šarlota, která už dlouho touží po dítěti. S každou další nocí v kyslíkovém stanu se jejich vztah proměňuje. Podaří se jim v tomto klaustrofobním prostředí ještě znovu nadechnout? Minimalistická studie rozpadu těla a vztahu v debutu Adama Sedláka, který byl v roce 2015 oceněn Filmovou nadací prvním místem za nejlepší nerealizovaný scénář.

Krátký film o zabíjení

15:30
Režie: Krzysztof Kieślowski
Místo: Kinosál
Délka: min

Polsko, 1987 | 84 min.

Světoznámá filmová verze 5. dílu Kieślowského vynikajícího televizního cyklu Dekalog přispívá jako novodobá variace pátého přikázání biblického Desatera ("Nezabiješ") do diskuse o trestu smrti.

Zaznamenává chladnou promyšlenou vraždu bez motivu a stejně chladnou, promyšlenou a absurdní popravu. Prostřednictvím paralelní montáže sledujeme tři neznámé lidi, jejichž cesty se jeden den náhodou protnou: nesympatického taxikáře, zasmušilého mladíka a optimistického, čerstvého advokáta. V několika okamžicích se z nich stanou oběť, vrah a obhájce. Násilnický způsob vyprávění podporuje depresivně zelené tónování obrazu, jehož nevlídnost dávkuje přísný, naléhavý střih. Základem úspěchu celého Dekalogu jsou rafinovaně promyšlené scénáristické konstrukce: záměrná nedramatičnost, atmosféra napětí a tajemství, až úzkostlivé "odpsychologizování" postav, úspornost a funkčnost dialogů. Diagnóza společnosti – bez sentimentu, cynismu či moralizování – naznačuje cestu spásy v sebepoznaní a ve formovaní vlastního osudu (tvořeného řetězem náhod) uvědomělou morální volbou. Nelítostně přesvědčivý film těží z dokumentaristické syrovosti pohledu a ze znamenité práce s detaily, konkretizujícími realitu (svojí výmluvností dotvářejí barbarskost vidění a cítění hlavní postavy, ale i obraz stavu okolí, patřičnou mírou spolupodmiňujícího její otřesný čin).


Na chvíli tu jsem

18:00
Režie: Archivní záběry z Krkonoš s živou hudbou
Místo: Kinosál
Délka: min

Polsko, Česko | 45 min

Archivní záběry z Krkonoš s živým hudebním doprovodem komorního souboru Struny K (PL)



ZOOM - ZBLIZENIA | filmy mladých tvůrců

20:00
Režie: Filmy, které vznikly na festivalu v Polsku
Místo: Kinosál
Délka: min

Promítání filmů, které natočili mladí tvůrci na festivalu ZOOM - ZBLIZENIA.