Fokus Film 2018

filmy, diskuze, workshopy, koncerty (27. 9. - 30. 9. 2018 SEMILY)

Čtvrtek

Tady to musí být

16:30
Režie: Paolo Sorrentino
Místo: Kulturní centrum
Délka: 113 min. min

Itálie, Francie, Irsko | 2011 | 113 min.

Sorrentinův snímek Tady to musí být přináší netradiční, vizuálně atraktivní road-movie drama o hledání vlastní identity a usmíření se se svou minulostí i se sebou samým.

Vysloužilá rocková hvězda Cheyenne se vydává z Dublinu do New Yorku navštívit umírajícího otce, kterého třicet let neviděl. V New Yorku se dozvídá o útrapách svého otce a rodiny v polské Osvětimi během druhé světové války, zejména z rukou bývalého důstojníka SS Aloise Müllera. Doposud znuděný a otrávený Cheyenne se rozhodne najít tohoto bývalého nacistu a válečného zločince, aby pomstil nepravosti spáchané na jeho otci. Na cestě napříč USA Cheyenne potkává různé lidi, kteří mu pomáhají smířit se s otcovou smrtí i se svým vlastním životem. Cesta za pomstou se pro Cheyenna mění na cestu vykoupení z jeho vlastní minulosti.


Plíživá kontrarevoluce v Semilech 1968

17:00
Režie: Miroslav Hladký, Jan Chleboun
Místo: Kinosál
Délka: min

Filmy, beseda, křest | 160 min.

Komponovaný podvečer připomínající události, které před padesáti lety díky článkům Ludvíka Vaculíka proslavily Semily. Připraveno ve spolupráci s Muzeem a Pojizerskou galerií Semily, p.o. v návaznosti na stejnojmennou výstavu, která v muzejních prostorách probíhá symbolicky od 21. srpna.

Podvečer bude patřit projekci dvou unikátních snímků, z nichž jeden byl po léta skrytý v televizním archivu a druhý byl v produkci Muzea a Pojizerské galerie Semily, p.o. za podpory Ministerstva kultury ČR nově vytvořen. Normalizační propagandistický dokument režiséra Miroslava Hladkého, natočený v roce 1970, měl za cíl neutralizovat vliv semilských událostí a skandalizovat jejich aktéry. Při jeho zhlédnutí může divák s padesátiletým odstupem zažívat jemné pousmání kombinované s mrazením v zádech, zároveň jsou zde dobře pozorovatelné různé propagandistické techniky.

Jako jakýsi protijed na tento film byl v letošním roce vytvořen druhý dokument režiséra Jana Chlebouna, který využívá především rozhovorů s pamětníky. Ti zde vypovídají například o své činnosti v semilském Klubu mladých, průjezdu sovětských vojsk, vysílání Legálního rozhlasu Jizera a dramatické oslavě dne Rudé armády v únoru 1969.

V rámci komponovaného večera bude následovat beseda s tvůrci filmu a pamětníky událostí, svou účast přislíbil například Karel Hádek, nejvýraznější tvář Semilského jara a iniciátor Klubu mladých.

Večer uzavře křest knihy Plíživá kontrarevoluce v Semilech 1968, která vychází v ediční řadě semilského muzea pod názvem Paměť Semilska. Autoři knihy PhDr. Tomáš Chvátal, PhD a PhDr. Ivo Navrátil v ní podrobně mapují průběh semilského dění, jako pramen byly využity i vyšetřovací spisy z Archivu bezpečnostních složek a signální svazky StB.

Večer je zároveň pozvánkou k návštěvě výstavy, která v semilském muzeu probíhá do 25. 11. 2018. K vidění zde je například unikátní kolekce fotografií ze srpnových dní, cyklostyl na tištění letáků, vysílačka stejného typu, jakou používal semilský Legální rozhlas, tehdejší policejní uniformy a mnoho dalšího.

Vstup zdarma

Svatý Václav

19:00
Režie: Jan Stanislav Kolár
Místo: Kulturní centrum
Délka: 104 min. min

Zvláštní uvedení: Němý film s živou hudbou

Československo | 1929 | 104 min.

Němý film Svatý Václav se Zdeňkem Štěpánkem v hlavní roli, který natočil režisér Jan Stanislav Kolár jako součást oslav svatováclavského milénia v roce 1929, představuje zajímavý historický doklad tehdejšího vnímání postavy sv. Václava, ale také pozoruhodný předěl ve vývoji filmového umění. Šlo o první historický velkofilm a také o nejdražší film své doby.

Raritu české kinematografie uvedeme s živým hudebním doprovodem klavírního virtuóza a hudebního skladatele Daniela Philippa Stotze.

Božský

20:00
Režie: Paolo Sorrentino
Místo: Kinosál
Délka: 118 min. min

Itálie, Francie | 2008 | 118 min.

Režisér Paolo Sorrentino natočil portrét výjimečného muže, který stál čtyřicet let v čele Itálie - Giulia Andreottiho. Andreotti byl v poválečném období sedmkrát italským premiérem a v mezidobí aktivním členem (většinou ministrem) křesťanskodemokratických vlád. Film stylizovaným, kvazi-dokumentárním a výtvarně vytříbeným jazykem popisuje obrovskou moc, která se postupně koncentrovala v Andreottiho rukou. Odehrává se v roce 1991, kdy se Andreotti stal doživotním členem italského parlamentu, takzvaným „senatore a vita". V tomtéž roce začíná v Palermu největší moderní proces s mafií a provázanost Cosa Nostry a bývalého premiéra je čím dál zřetelnější.

Herec Toni Servillo v hlavní roli si dokonale osvojil Andreottiho studenokrevný plazí výraz, za nímž se schovají všechny emoce. Suverénně natočený snímek svým originálním výtvarným pojetím, přesvědčivým soundtrackem a dokonalým ztvárněním hlavní postavy získal cenu poroty na festivalu v Cannes v roce 2008 a řadu dalších ocenění.

Pátek

Démanty noci

10:00
Režie: Jan Němec
Místo: Kinosál
Délka: 64 min. min

Československo | 1964 | 64 min.

Obraz útěku dvou českých mladíků z transportu smrti je dynamizovaný a významově prohlubovaný vkomponováním asociativních retrospektiv zážitků a představ jednoho z nich. V opakovaných projekcích jeho snů, obav a tužeb vše lidské pomalu ustupuje živočišnému, úměrně s rostoucím tlakem ohrožení. Naturalisticky živě zhmotněná situace utečenců - jejich hlad, únava, úzkost, nutkání sebezáchovného pudu - to vše naznačuje pokus o záchranu za jakoukoliv cenu. Dvojice se stává štvanou zvěří, jíž loví senilní starci sudetské vesnice, zobrazující vládu bezmocných.

Film ztvárňuje proud vědomí, transponující vnitřní vidění do strohé a originálně sevřené podoby, odkrývající hloubku úzkosti, šílené opuštěnosti, poníženého člověčenství, nemožnosti s někým se dorozumět a trápení se člověka jako odcizeného elementu v nepřátelském světě. Leitmotivem je touha po bezpečí, prezentovaná jako touha po domově. Němcův celovečerní debut patří k absolutní špičce české kinematografie. Zároveň navazuje na jeho krátký absolventský film Sousto, a to především zásluhou kamery, obdivuhodně se pohybující a kreslící smutek a bezútěšnost lesa.

Tichá noc

13:00
Režie: Piotr Domalewski
Místo: Kinosál
Délka: 100 min. min

Polsko | 2017 | 100 min.

Komorní drama o jedné vánoční noci, která je vším, jen ne svátkem klidu a míru.

Debutní snímek mladého režiséra Piotra Domalewskiho se stal absolutním vítězem při letošním 20. udílení polských Orlů. Získal 12 sošek ze třinácti možných, samotný režisér získal rekordních pět sošek za jediný ročník. Sám film produkoval, zrežíroval, napsal, k tomu se stal objevem roku a ještě získal cenu diváků.


Bio Ráj

16:00
Režie: Giuseppe Tornatore
Místo: Kinosál
Délka: 155 min. min

Itálie, Francie | 1988 | 155 min. | 35mm

Film má dvě časové roviny. Úspěšný filmový režisér si při zprávě o smrti starého vesnického promítače Alfreda vzpomíná na své dětství. Na pozadí poválečné bídy se rozvíjí vztah mezi malým Totem, neodbytně přitahovaným tmavým sálem kina a promítací kabinou (s hučícími praskajícími stroji, paprsky světla rozptýlenými v prachu, převíječkami a prázdnými cívkami rozvěšenými po zdech), ve které kraluje Alfred, zastupujíci mu autoritu otce, nezvěstného od války. Dospívající Toto se Alfredem nechá přemluvit k odchodu z vesnice, aby rozvinul svůj talent. Když se po letech vrací na pohřeb, stařičké kino je právě bouráno a dojatý Toto si promítá film, sestavený ze scén polibků, které musel Alfred na příkaz místního farářa vystřihovat, aby je teď odkázal svému příteli a žákovi. Svěží, divácky vřele přijatý film nesklouzl do sentimentality, ale s přesně dávkovaným sentimentem nostalgicky evokuje dobu, v které kino bylo pro vesničany jediným kulturně-společenským zážitkem.

Silnější první polovina je hereckým koncertem Philippe Noireta, kterému půvabně sekunduje jeho dětský partner. Film získal roku 1990 Oscara za nejlepší zahraniční film, o rok dříve byl oceněn Velkou cenou poroty na MFF v Cannes.

Odborný dohled nad výkladem snu

18:30
Režie: Pavel Göbl
Místo: Kinosál
Délka: 64 min. min

Česko | 2018

Nový český Deathern

Jak blízko k sobě může mít kolektivní sen a kolektivní vina? A jak daleko je od kolektivní viny ke kolektivnímu trestu? Zdánlivě nenápadný příběh s dialogy o kvantové mechanice – z úst, která jí nerozumí. Dětinský pokus s kouzelným čajem – pro přivolání snu, který má přinést odpuštění. Teprve se smrtí na jazyku přichází ten pravý nadhled a vtip.

Projekci filmu doplní páteční koncert kapely Byl pes.

Sobota

Velká žranice

10:00
Režie: Marco Ferreri
Místo: Kinosál
Délka: 135 min. min

Francie, Itálie | 1973 | 135 min. | 35mm

Provokativní snímek Marca Ferreriho, který v době uvedení na festivalu v Cannes v roce 1973 vyvolal velký rozruch, byl považován za kontroverzní a byly pokusy ho zakázat. I přes to získal Cenu FIPRESCI (Mezinárodní federace filmového tisku).

Čtyři nejlepší přátelé - pilot Marcello, šéfkuchař Ugo, televizní pracovník Michel a soudce Philippe - se společně vydávají na prodloužený víkend, který má být jejich posledním. Ve starém domě na okraji Paříže se přátelé začínají oddávat zatvrzelé, divoké a sebezničující žranici. Přidá se k nim místní učitelka Andréa, přítulná žena a události rychle kulminují...

Podle Ferreriho je film křivým zrcadlem, nastaveným moderní konzumní společnosti.

Moje pokolení

13:30
Režie: Pawel Józwiak-Rodan
Místo: Kinosál
Délka: 123 min. min

Polsko | 2014 | 123 min.

Nic jako dřív

14:00
Režie: Lukáš Kokeš, Klára Tasovská
Místo: Kulturní centrum
Délka: 92 min. min

Česko | 2017 | 92 min.

Snímek tvůrčího tandemu Kláry Tasovské a Lukáše Kokeše, kteří v současnosti patří mezi nejprogresivnější české filmaře a jejich filmy se těší velkému ohlasu i na zahraničních festivalech.

Film Nic jako dřív zachycuje Tea, Renatu, Aničku a Nikolu v situacích, kdy jejich středoškolskou bezstarostnost pomalu střídá úzkost z blížícího se vykročení do světa dospělých. Každý sám čelí důležité životní výzvě, na jejímž konci už nic nebude jako dřív. A nejde přitom jen o maturitu. Kdo z nich tváří v tvář nové zodpovědnosti obstojí, kdo z nich skutečně dospěje? Kamera je s postavami většinu času téměř srostlá a zblízka vtahuje diváka dovnitř do světa jednotlivých hrdinů. Dynamická střihová skladba podtrhuje roztěkanost a nesoustředěnost mladé generace.

Snímek měl světovou premiéru na prestižním festivalu dokumentárních filmů IDFA v holandském Amsterdamu a nabízí kinematograficky podmanivý pohled do života teenagerů, kteří musí dospět dřív, než by sami chtěli.

Plechový bubínek

16:00
Režie: Volker Schlöndorff
Místo: Kinosál
Délka: 142 min. min

Západní Německo, Francie, Polsko, Jugoslávie | 1979 | 142 min. | 35mm

Adaptace stejnojmenného románu z roku 1959, který jeho autora Güntera Grasse přes noc proslavil po celém světě.

Film, který natočil Volker Schlöndorff v roce 1979, se vrací do let 1899 - 1945 a vedle osudu postav na pozadí proměn města Gdaňska sleduje příběh Oskara, který má podle Schlöndorffa dvě typické vlastnosti své doby: odmítání a protest. Brání se účasti ve světě dospělých tak důsledně, že odmítne vyrůst. Protestuje tak hlasitě, že jeho hlas rozbíjí sklo.

Snímek získal Zlatou palmu na MFF v Cannes ex aequo (s Coppolovou freskou A nyní apokalypsa) a Oscara za nejlepší cizojazyčný film.

Tady to musí být

22:00
Režie: Paolo Sorrentino
Místo: Kinosál
Délka: 113 min. min

Itálie, Francie, Irsko | 2011 | 113 min.

Sorrentinův snímek Tady to musí být přináší netradiční, vizuálně atraktivní road-movie drama o hledání vlastní identity a usmíření se se svou minulostí i se sebou samým.

Vysloužilá rocková hvězda Cheyenne se vydává z Dublinu do New Yorku navštívit umírajícího otce, kterého třicet let neviděl. V New Yorku se dozvídá o útrapách svého otce a rodiny v polské Osvětimi během druhé světové války, zejména z rukou bývalého důstojníka SS Aloise Müllera. Doposud znuděný a otrávený Cheyenne se rozhodne najít tohoto bývalého nacistu a válečného zločince, aby pomstil nepravosti spáchané na jeho otci. Na cestě napříč USA Cheyenne potkává různé lidi, kteří mu pomáhají smířit se s otcovou smrtí i se svým vlastním životem. Cesta za pomstou se pro Cheyenna mění na cestu vykoupení z jeho vlastní minulosti.

Neděle

Hirošima, má láska

10:00
Režie: Alain Resnais
Místo: Kinosál
Délka: min

Francie, Japonsko | 1959 | 90 min. | 35mm

Francouzsko - japonský film, natočený roku 1959 režisérem Alainem Resnaisem podle scénáře spisovatelky Marguerite Durasové, patří k mezníkům moderní světové kinematografie. Je to filmová báseň (někdy se o ní píše jako o kantátě) na téma lásky a zmaru, na téma věčné síly citu a neodvratného zapomenutí. Příběh francouzské herečky, která přijela do Hirošimy natočit některé scény mírového filmu a svou předposlední noc zde strávila s Japoncem, jenž v ní evokoval čtrnáct let starou vzpomínku na tragédii její první lásky v Němci okupované Francii, je vyprávěn zcela zvláštním způsobem. Pronikavě se liší od tradičního pojetí filmové epiky a vytváří nový kanón filmově estetických norem, uplatňovaný v šedesátých letech v pracích mnoha příslušníků nových vln od francouzské až po československou.

Film byl uveden mimo soutěž na MFF v Cannes 1959, kde získal Cenu FIPRESCI a Cenu Společnosti filmových a televizních spisovatelů.

Poutník

15:30
Režie: Pawel Józwiak-Rodan
Místo: Kulturní centrum
Délka: min

Polsko | 2015 | 62 min.

Příběh Romana, který se poté, co přerušil studium, vydal do Singapuru, kde pašoval zboží i lidi. Když si chce později v Polsku vybudovat kariéru a konečně dát svému životu správný směr, jeho minulost ho dohoní. Je obžalován a skončí ve vězení. Po propuštění začíná zcela nový život – jako poutník. Setkáváme se s Romanem na jeho 4500 km dlouhé poutní cestě s dalšími bývalými vězni z Polska do Moskvy a zpět. Konfrontován s nejrůznějšími dotazy nachází Roman hluboko ve svém nitru odpovědi a cestu ke smíření.


Velká nádhera

15:30
Režie: Paolo Sorrentino
Místo: Kulturní centrum
Délka: 141 min. min

Itálie, Francie | 2013 | 141 min.

Po obrazově i hudebně atraktivní road-movie Tady to musí být sahá Sorrentino po osvědčených prostředcích svého jedinečného filmového stylu a opět přináší vizuálně podmanivé komediální drama o hledání smyslu vlastní existence a smíření se s věčně plynoucím časem a stárnoucím tělem.

Příběh stárnoucího spisovatele a novináře Jepa zasazuje Sorrentino do prostředí "třpytivé" vysoké smetánky podmanivého Říma a po vzoru filmových velikánů Federica Felliniho a Michelangela Antonioniho podává kritiku současné společnosti, žijící v povrchnosti, přetvářce a zaslepenosti. Zoufalý Babylon zbohatlíků, politiků, zločinců, filmových hvězd, umělců, intelektuálů, ale i komplikovaných i nestálých vztahů ožívá v starověkých budovách a gigantických vilách Říma a sledujeme ho očima rozčarovaného Jepa, věčně se utápějícího v poháru gin tonicu a ve víru nekonečných party. A nad tím vším stojí Řím jako krásná, avšak mrtvá diva.

Tvář

18:00
Režie: Małgorzata Szumowska
Místo: Kinosál
Délka: 91 min. min

Polsko | 2018 | 91 min.

Jacek miluje heavy metal, svou dívku a svého psa. Rodina i rodné maloměsto ho vnímají jako zábavného podivína. Pracuje na staveništi, na kterém má vyrůst nejvyšší socha Ježíše na světě. Když ho nečekaně zmrzačí tragická nehoda, obrátí se na něj pozornost celé země - stane se totiž prvním občanem Polska, který podstoupí transplantaci obličeje. Začnou ho oslavovat jako národního hrdinu a mučedníka, ale v zrcadle se nepoznává. A Ježíšova socha roste a roste...

Snímek, který je tvrdou kritikou katolické církve, polského maloměšťáctví i světa konzumu, získal Velkou cenu poroty na letošním Berlinale.

Mládí

21:00
Režie: Paolo Sorrentino
Místo: Kinosál
Délka: 124 min. min

Itálie, Francie | 2015 | 124 min.

V luxusním lázeňském hotelu ve švýcarských Alpách se každý rok setkávají staří přátelé Fred Ballinger (Michael Caine) a Mick Boyle (Harvey Keitel). Letos se zde Fred léčí pod dozorem své dcery (Rachel Weisz) a mezi léčebnými kúrami s Mickem vzpomínají na své pestré životy hudebního skladatele a filmového režiséra a se suchým humorem komentují své chátrající tělesné schránky. Kypící život kolem nich a ostatní excentričtí hosté - jihoamerická fotbalová legenda, mladý herec z Kalifornie (Paul Dano) nebo současná Miss Universe - jim poskytují bohaté podněty k úvahám o mládí, kráse, kreativitě, zkrátka o všem, co zahání myšlenky na blízký konec.